Antistresová triáda

Nemusíš ovládat složité techniky meditace a relaxace, abys sám sobě dokázal poskytnout první psychologickou pomoc (uvolnění, uklidnění). Stačí si jen zapamatovat tři slova – dech, svaly, voda – a naučit se pracovat s tím, co představují.

Dech

Ve stresu se dech zkracuje, dýchání je povrchní, což zvyšuje tělesné napětí.

Proto: Několikrát se zhluboka nadechni, nádech proveď nosem, má být plný (až z břicha), na okamžik dech zadrž a potom
pomalu vydechuj ústy (až do břicha). Vnímej proudění a teplotu vdechovaného vzduchu. Napětí se sníží, dojde k uvolnění, reflexivně se dostaví příjemný pocit relaxace.

Svaly

Stres vyvolává nepříjemné napětí ve svalech celého těla. Věnuj pozornost svému tělu, dopřej si masáž nebo si zacvič, nauč se svalové napětí a následné uvolnění ovládat vůlí.

Proto: Jednotlivé svalové skupiny postupně zatínej, maximalizuj jejich napětí, vydrž v něm chvíli, poté svaly pomalu uvolňuj.
Vychutnávej si příjemné teplo a tíhu, které se dostaví. S uvolněním svalového napětí se reflexivně dostaví příjemný pocit relaxace.

Voda

Ve stresu je organismus náchylnější k dehydrataci. Nedostatek vody vyvolává únavu, nesoustředěnost, bolesti hlavy apod.

Proto: Dodržuj pitný režim. Cítíš-li napětí, omyj se vlažnou vodou (obličej, spánky, tepny na krku), napij se pomalu a v malých doušcích vody, vnímej každý hlt. Dostaví se reflexivní uvolnění.

Zdroj: Ministerstvo obrany ČR – AVIS